Written by Dennis Vlaar

7 miljoen huishoudens hebben multiplay bundel

Het aantal huishoudens met een multiplay bundel is in 2019 gedaald met 0,5% tot ongeveer 7 miljoen huishoudens. Terwijl het aantal multiplay bundels is gedaald is de omzet uit multiplay bundels wel gestegen. In dit artikel lees je hoe dit kan en bespreken we meer over de multiplay bundels. Lees dus verder!

Meer omzet

Terwijl het aantal huishoudens met een multiplay bundel is gedaald in 2019, is de omzet uit multiplay bundels wel gegroeid. De omzet uit multiplay bundels is gegroeid met 6% en stond eind 2019 op 1,30 miljard. Vorig jaar was de omzet uit multiplay bundels nog 1,22 miljard. Deze groei in omzet komt door de prijsverhogingen van veel aanbieders in het 3e kwartaal van 2019.

VodafoneZiggo

Marktleider van de multiplay bundels is VodafoneZiggo. Het bedrijf heeft een marktaandeel van bijna 48% van de huishoudens en daarmee ook 48% van de totale omzet uit de bundels. Op nummer 2 staat KPN met 37% marktaandeel van de huishoudens en daarmee 40% van de omzet. Ver achter de nummer 1 en 2 staat T-Mobile op nummer 3.

Triple-play bundels

De meest populaire multiplay bundel is de triple-play bundel. 48% van de huishoudens heeft een triple-play bundel. De samenstelling is niet altijd hetzelfde als de traditionele samenstelling. Traditioneel is breedband, vaste telefonie en televisie, vaak wordt er nu gekozen voor de combinatie: breedband, televisie en mobiel. 28% van de multiplay bundels zijn quad-play en 23% is dual-play.

Dual-play

23% van de multiplay bundels is dus dual-play. Bij dual-play bundels is de combinatie met TV en breedband het meest populair. De combinatie met breedband en vaste telefonie wordt steeds vaker vervangen door breedband en mobiel. Van al deze bundel vormen heeft triple-play het grootste aandeel in de omzet. De bundel is goed voor 46% van de omzet. Op nummer 2 staat quad-play met 38% van de omzet en als 3e heeft dual-play 16% aandeel in de omzet.

Vast-mobiel

De vast-mobiel bundel is ook populair, 41% van de huishoudens met een multiplay bundel nemen een vast-mobiel bundel af. Dat zijn in totaal zo’n 2.9 miljoen huishoudens in Nederland. In het laatste kwartaal van 2019 werd hier een omzet van 680 miljoen euro uit gehaald. Dat is een stijging van 20% ten opzichte van het jaar ervoor.

Geef een reactie

Your email address will not be published. Required fields are marked *