Afname tv-abonnees kleiner dan verwacht
De afgelopen tijd nemen het aantal tv-abonnees in Nederland af. Het coronavirus hield de afgelopen tijd echter meer mensen en thuis en voor de tv. Hierdoor heeft deze daling een vertraging opgelopen. Wij hebben de laatste ontwikkelingen voor je op een rijtje gezet. Lees snel verder!
Cijfers tweede kwartaal
De daling van het aantal tv-abonnees is het tweede kwartaal vertraagd. De uitbraak van het coronavirus heeft hier hoogstwaarschijnlijk mee te maken gehad. Veel mensen gaan er niet meer op uit, en gaan juist thuis achter de buis zitten. Waar in het eerste kwartaal van 2020 nog 24.000 abonnees verloren gingen, was dit in het tweede kwartaal nog maar de helft. KPN bleef hiervan de meeste tv-klanten verliezen. Ziggo liet in het tweede kwartaal daarentegen zelfs een groei van 2000 in het aantal tv-abonnees zien. Ziggo bleef hiermee marktleider.
Ontwikkelingen bij Ziggo
Ziggo was bezig met het geleidelijk stopzetten van de analoge tv-diensten. De uitbraak van het coronavirus zorgde echter voor een gedwongen pauze. Ziggo kreeg er in het tweede kwartaal van 2020 dus 2000 nieuwe tv-abonnees bij. Dit was de eerste groei sinds de fusie met UPC in 2014. Ondanks dat Ziggo het afgelopen jaar een kleine daling van 0,4 procent had in het klantenbestand, blijft het aandeel van Ziggo op de televisiemarkt stabiel op iets meer dan 52 procent van het aantal tv-abonnees.
Ontwikkelingen bij KPN
KPN verloor in het afgelopen kwartaal 15.000 tv-abonnees. Het totale basisbestand daalde met 2,6% per jaar tot minder dan 2,3 miljoen abonnees eind juni. Hiermee verliest KPN het grootste deel van de tv-abonnees ten opzichte van de concurrenten. KPN verliest voornamelijk klanten voor Digitenne. Klanten stappen steeds meer over op video-apps en streaming-diensten. Dit doen ze om bijvoorbeeld een andere kamer of vakantiehuis van tv te kunnen voorzien.
Groei in glasvezel
KPN boekte in het tweede kwartaal wel een groei in tv-abonnees in het glasvezel segment. Veel mensen willen sneller internet en stappen daarom over op glasvezel. Steeds meer gebieden zijn ook aangesloten op het glasvezelnetwerk. Wil jij ook enorm snel kunnen internetten. Op onze website kun je alle aanbieders van glasvezel vergelijken.
Vooruitzichten
De verwachting is dat het aantal abonnees in 2020 met meer dan 1 procent zal dalen en de komende jaren langzaam zal blijven dalen. De structurele vooruitzichten voor de televisiemarkt zijn dus negatief. Dit komt omdat meer mensen overstappen op OTT-diensten. Deze diensten zijn via verschillende aansluitingen, op verschillende netwerken, van verschillende providers toegankelijk.