KPN wil bij 80% Nederland glasvezel aanleggen
KPN heeft haar voornemens bekend gemaakt om op termijn 80 procent van Nederland over glasvezel te laten beschikken. Dit heeft de provider bekend gemaakt bij de presentatie van de strategie-update Accelerate to Grow. In deze blog bespreken we alle ins en outs van de plannen van KPN. Lees dus snel verder!
Investeren in digitalisering
De komende drie jaar is KPN van plan om ongeveer 3,5 miljard euro te investeren in digitalisering. Hier zal onder andere de aanleg van glasvezel mee versneld worden. Eind 2025 wil KPN het aantal huishoudens met glasvezel verdubbelen. Dit moet ervoor zorgen dat nog meer huishoudens gebruik kunnen maken van supersnel internet. Ook zal steeds meer koper vervangen worden door glasvezel. In de toekomst zal meer dan 80 procent van Nederland over snel internet via glasvezel moeten beschikken.
Digitale stroomversnelling
Door de corona crisis zijn goede verbindingen belangrijker dan ooit. Veel mensen werken thuis en de vraag naar veilig, betrouwbaar en snel internet neemt toe. Glasvezel zal in de toekomst nog essentiëler worden. In de toekomst zullen steeds meer apparaten in huis en instanties als zorg en onderwijs digitaal ondersteund worden. Hier zal de hoge internetsnelheid van glasvezel een grote rol in gaan spelen.
Glasvezel voor huishoudens
Op dit moment beschikt een derde van de Nederlandse huishoudens over glasvezel via KPN. Het plan van KPN is om hier vanaf volgend jaar jaarlijks circa 500.000 woningen aan toe te voegen. Dit zou volgens de provider een record zijn. Het doel is om over drie jaar de helft van de huishoudens te voorzien van glasvezel en circa 65 procent in 2025. Glasvezel biedt de hoogst mogelijke up- en downloadsnelheid en is een stabieler en betrouwbaarder netwerk. Samen met het nieuwe mobiele netwerk van KPN met 5G, moet glasvezel het meest moderne en krachtige netwerk bieden waar Nederland tot ver in de 21ste eeuw op kan bouwen.
Het netwerk van KPN
KPN geeft aan dat het haar netwerk zal open blijven stellen voor de concurrerende telecomproviders. Zo kunnen de concurrenten hun telecomdiensten blijven aanbieden en blijft de capaciteit van het netwerk beter benut. De investeringen in digitalisering zullen hierdoor voor een deel gedekt worden.