Written by Youri Neefjes

KPN zet integratie met XS4ALL door

KPN maakte in januari 2019 bekend dat zij de dochteronderneming XS4ALL wil gaan onderbrengen onder de KPN merknaam. Als gevolg van een éénmerkstrategie die KPN aangekondigde te willen hanteren. Ondanks flinke kritiek van XS4ALL klanten lijkt KPN de integratie toch door te willen zetten.

KPN en XS4ALL integreren

XS4ALL maakt zich sinds 1993 hard voor goed en betrouwbaar internet voor iedereen. XS4ALL heeft daarmee aan de wieg gestaan van internet in Nederland. 5 jaar later wordt het een dochteronderneming van KPN, maar blijft een zelf opererend concern. KPN lijkt daar nu dus een eind aan te willen maken door in de loop van 2020 XS4ALL te laten integreren bij KPN.

XS4All moet blijven bestaan

Nadat KPN begin 2019 bekendmaakte dat het XS4ALL wil integreren bij KPN is er een online petitie gestart om de merknaam XS4ALL te behouden. De petitie is door meer dan 50.000 overwegend XS4ALL-klanten ondertekend. Dit duidt erop dat zij het niet eens zijn met de samensmelting die KPN heeft aangekondigd. De integratie zal volgens KPN pas plaatsvinden als XS4ALL klanten geen achteruitgang ervaren op het gebied van internet. Tot die tijd kunt u zich oriënteren door het vergelijken van andere providers.

Management KPN en XS4ALL worden het eens

Ook het management van XS4ALL leek in eerste instantie niet blij te zijn met een samenvoeging van beiden organisaties. Na forse discussies is het management tot de conclusie gekomen dat het samenvoegen nodig is om te kunnen blijven concurreren in deze markt.

Integratie noodzakelijk door marktontwikkelingen

KPN ziet dat het multi-brand strategie, zoals tot nu toe wordt gehanteerd niet meer aansluit om de behoeftes in de markt. Ieder merk had zijn eigen positie in de markt verkregen door kenmerkende punten. Nu willen klanten een totaalpakket bij een concern kunnen afsluiten.

Telfort ondergebracht bij KPN

Als gevolg van de éénmerkstrategie is Telfort, XS4ALL al voorgegaan. Op 1 mei werd de merknaam Telfort ondergebracht bij KPN. Na verluid heeft dat zo’n 10.000 klanten gekost.

T-Mobile en Ziggo spekkoper

KPN lijkt zich dus weinig aan te trekken van de petitie die getekend en het feit dat de integratie van Telfort en KPN al zo’n 10.000 klanten heeft gekost. KPN vindt het vasthouden aan de éénmerkstrategie belangrijker dan het verliezen van klanten. T-mobile en Ziggo zullen weglopende klanten met open armen willen verwelkomen en lijken daarmee hun voordeel te kunnen doen.

Geef een reactie

Your email address will not be published. Required fields are marked *