Written by Mo Maghsoudi

Ruime meerderheid Nederland bingewatched

65% van de Nederlanders geeft toe wel eens te hebben gebingewatched in de afgelopen 6 maanden. Het achter elkaar doorkijken van een serie gebeurt vooral via de video on demand diensten, zoals Netflix, Disney+ en Videoland. Deze diensten maken het gemakkelijk en toegankelijk om meerdere afleveringen van een serie achter elkaar te kijken. In dit artikel vertellen we meer over de groei in aantal bingewatchers. Lees dus verder!

Groeiend aantal bingewatchers

Vorig jaar gaf nog maar 40% van de mensen aan meerdere afleveringen van een serie achter elkaar te hebben gekeken. Er is dus een groei van 15% te zien vergeleken met vorig jaar. Dit jaar gaf 30% aan nog nooit te hebben gebingewatched, vorig jaar was dit percentage nog 35%. Er is dus een sterke groei te zien in het aantal mensen dat bingewatched.

Groei in video on demand abonnementen

Sinds de komst van Netflix in 2013 is het bedrijf elk jaar nog gegroeid in aantal abonnees. Het Nederlandse Videoland blijft ook groeien. Netflix kreeg er in het laatste kwartaal van 2019 8.3 nieuwe abonnees bij wereldwijd. Deze groei in het aantal abonnees is de voornamelijkste reden dat het aantal bingewatchers ook groeit. De verwachting voor de toekomst is dat dit alleen nog maar verder zal groeien. Dit gaat ten Kosten van de traditionele tv-abonnementen. Het aantal huishoudens dat geen tv-abonnement heeft, is vanaf 2015 langzaam gaan dalen. In 2015 waren er nog 7.9 miljoen abonnees, in 2019 zijn dit er nog maar 7.4 miljoen. Telecompaper verwacht dat deze daling zal doorzetten en dat in 2023 er nog 7.1 miljoen abonnees zullen zijn.

Populaire video on demand diensten

De 3 populairste video on demand diensten van Nederland zijn volgens vergelijkstreaming.nl: Netflix, Videoland en Apple tv. Netflix is de populairste videodienst in Nederland. Dit komt onder andere door eigen producties van Netflix. Netflix investeert veel geld in het produceren van eigen films en series. In 2019 investeerde Netflix alleen al 15 miljard in productie van eigen materiaal. Videoland is de nummer 2 van Nederland met 600.000 abonnees. Videoland maakt ook zijn eigen producties zoals bijvoorbeeld Temptation Island. Op nummer 3 staat nieuwkomer Apple tv. Apple tv is pas sinds november 2019 beschikbaar en heeft nog niet een groot scala aan films en series. De videodienst is echter al voor €4,99 per maand te koop, dit zorgt ervoor dat de videodienst toch populair is in Nederland.

Gerelateerde artikelen:

Nederlanders kijken steeds minder traditionele TV

Geef een reactie

Your email address will not be published. Required fields are marked *