Minder interesse in TV abonnementen
Ongeveer één vijfde van de Nederlanders geeft aan hun tv-abonnement in de volgende jaren op te gaan zeggen. Dit blijkt uit een onderzoek van Telecompaper. In dit artikel gaan we dieper in op het tv en kijkgedrag in Nederland. Lees dus verder!
Stijging in opzeggingen
Het aantal mensen dat van plan is om zijn traditionele tv-abonnement op te zeggen in de komende jaren, is dit jaar gestegen. Vorig jaar gaf 16% zijn tv-abonnement te willen opzeggen, nu is dat 19%. Het groeiend aantal opzeggers kan flinke gevolgen hebben voor aanbieders. Gelukkig voor hen zegt niet iedereen gelijk zijn abonnement op:
- 5% wilt abonnement binnen 1 jaar opzeggen
- Andere 5% wilt abonnement binnen 2 jaar opzeggen
- 9% wilt opzeggen maar niet binnen 2 jaar tijd.
Er wordt verder verwacht dat lang niet iedereen die zegt op te gaan zeggen, daadwerkelijk zijn abonnement opzegt.
Opzeggingen in het verleden
Als er gekeken wordt naar opzeggingen in het verleden dan zien we dat steeds minder mensen een tv-abonnement hebben. In 2013 had bijna elke Nederlander nog een tv-abonnement, namelijk 99%. In 2019 had nog maar 92% een tv-abonnement. Deze daling is tot dusver nog lineair. In een eerder artikel van 2 jaar terug zagen we deze trend ook en hebben we meerdere redenen voor deze daling besproken.
Meerderheid blijft TV abonnement gebruiken
60% van de mensen in Nederland is nog niet van plan zijn tv-abonnement op te zeggen. De andere 20% zegt nog geen keuze te hebben gemaakt. De voornaamste reden voor mensen om hun tv-abonnement te behouden, is de mogelijkheid om live tv te kunnen kijken.
Gelimiteerd tv-abonnement
Veel mensen vinden overstappen op een tv-abonnement met minder zenders geen goede optie. Slechts 14% zegt over te gaan stappen naar een gelimiteerd abonnement. Hiervan zegt 6% deze stap pas te willen maken over meer dan 2 jaar. 53% van de mensen zegt dat ze dit geen goed idee vinden. Vorig jaar was dit nog 47%, er is dus een stijging te zien in het aantal mensen dat geen gelimiteerd tv-abonnement wilt. De meeste tv-kijkers houden dus van een breed zenderaanbod. Wij verwachten dat dit in de toekomst minder zal worden, omdat video-on-demand zoals Netflix steeds populairder blijven worden.
Laat het ons weten!