Multiplay groeide ook eind vorig jaar
Uit onderzoek is gebleken dat de omzet van multiplay abonnement in het laatste kwartaal van 2016 nogmaals flink gegroeid is. Dat multiplay blijft groeien is duidelijk te zien aan de 6,4 miljoen huishoudens die op dat moment een multiplay aansluiting hadden. De omzet hiervan is 6,5% meer dan het laatste kwartaal van het voorgaande jaar. Ook in de quad play abonnementen is een stijging te zien.
Wat is er zo aantrekkelijk aan multiplay?
Multiplay is een ander woord voor een alles in 1 abonnement. Dit betekent dat je een internet, tv en vaste telefonie abonnement hebt bij dezelfde aanbieder. Dit wordt ook wel triple play genoemd. Het voordeel hiervan is dat je op deze manier vaak goedkoper uit bent, dan wanneer je de vaste diensten van verschillende providers afneemt, omdat je vaak kortingen of extra diensten ontvangt als bedankje. Wanneer je een quad play abonnement dienst afneemt, neem je ook de mobiele diensten van dezelfde provider af. Dit levert vaak nog meer voordeel op.
Quad play zit ook in de lift
Het feit dat quad play ook aanzienlijk groeit, is eigenlijk vrij logisch. We hebben tegenwoordig allemaal een mobiele telefoon en wat is er makkelijker dan dit abonnement af te sluiten bij de provider waar je ook je vaste diensten afsluit? Voorheen was dit niet altijd goedkoper, omdat providers zoals Ziggo, Vodafone en KPN vaak duurder zijn, maar door de kortingen die je tegenwoordig krijgt kan het best een slimme zet zijn.
Uit het onderzoek is dan ook gebleken dat het aantal quad play abonnementen stijgt. Wij verwachten dat deze stijging zich de komende jaar door zal zetten.
Dual play
Dual play abonnement zijn aan het dalen. Dit zijn abonnementen waarbij mensen twee vaste diensten bij dezelfde provider combineren. Denk hierbij bijvoorbeeld aan tv en vaste telefonie. Alhoewel veel mensen geen vaste telefonie meer afnemen, valt deze wel onder de noemer: Alles in 1 abonnement. Je betaalt voor deze eventuele aansluiting niet extra. Betalen voor vaste telefonie doe je pas wanneer je hier ook daadwerkelijk gebruik van maakt. Mensen die dus een alles in 1 abonnement hebben, vallen onder multiplay of in het geval dat zij ook een mobiel abonnement bij dezelfde provider hebben afgesloten onder quad play.
De grootste multiplay provider is Ziggo
Ziggo is op dit moment de grootste multiplay provider met 47,9% aandeel in de markt. Op de markt van quad play is dat KPN. Nu Ziggo sinds december gefuseerd is met Vodafone, staat het bedrijf veel sterker op de quad play markt. Wij verwachten dan ook dat VodafoneZiggo in de achtervolging gaat op KPN op deze markt.