Nederlanders profiteren van gratis proefmaand Netflix
Netflix biedt haar potentiële klanten een gratis proefmaand aan. Zo
kunnen zij de video on demand dienst eerst een maandje testen, voordat zij de overstap maken naar de betaalde versie. Na deze proefmaand zijn klanten vrij om te kiezen voor deze overstap, of om de dienst weer te beëindigen. Van deze laatste optie maken steeds meer Nederlandse consumenten gebruik.
Dit is gebleken uit een onafhankelijk onderzoek dat is gedaan onder de afnemers van een gratis proefmaand bij Netflix en andere video on demand diensten. Hun werd gevraagd of zij verwachtten het abonnement door te zetten naar een betaald abonnement, of dat zij de dienst na de proefmaand zouden beëindigen. Tijdens dit onderzoek is het derde kwartaal van afgelopen jaar vergeleken met het derde kwartaal van 2015.
Netflix doet het niet slecht
Alhoewel de doorstroming van het aantal gratis naar betaalde abonnementen nog op zo’n 39 procent ligt, besluit 41 procent de dienst na de gratis proefmaand te beëindigen. Netflix is echter met dit percentage evengoed de video on demand dienst die de beste doorstromingscijfers heeft, wanneer we dit vergelijken met diensten zoals HBO, Film1 en Videoland. Toch zien we ook bij Netflix een dalende stijgende lijn in de opzeggingen. Vorig jaar was er namelijk maar 30 procent dat de stap naar het betaalde abonnement niet zette. Ondanks alles mag deze Video on Demand dienst zichzelf prijzen met meer dan 2 miljoen gebruikers aan het einde van 2016. Ook is de omzet het afgelopen jaar met meer dan 30% gestegen ten opzichte van het jaar ervoor.
Gratis proefmaand bij andere video on demand diensten
Nu vragen we ons af hoe de gratis proefmaand het doet bij andere video on demand diensten, zoals Film1, HBO, Videoland en Myprime (van Ziggo). De doorstroming bij deze diensten is nog slechter als de doorstroming bij Netflix. Bij HBO bijvoorbeeld, verwacht 74% hun abonnement na de proefmaand alweer te beëindigen. Dit komt waarschijnlijk doordat mensen ‘gebruik’ maken van de gratis proefmaand om bijvoorbeeld een aantal afleveringen van een serie even snel te kunnen kijken. Wanneer zij dit gezien hebben, vinden zij de dienst niet interessant genoeg om te blijven. Dit geldt voor alle video on demand diensten en dit gedrag is ook terug te zien bij Videoland, Myprime en Film1.