Spotify grootste muziekdienst in Nederland
Het streamen van muziek is tegenwoordig een gebruikelijke manier om naar muziek te luisteren. Ook in Nederland wordt veelvuldig gebruik gemaakt van dergelijke streaming muziekdiensten. Hiervan is Spotify het meest populaire platform. Hoewel Spotify blijft groeien, is het niet de enige streaming muziekdienst die steeds meer gebruikers telt. In dit artikel lees je meer over de groei van Spotify in Nederland en de concurrentie met andere platformen.
Spotify blijft groeien in Nederland
Steeds meer Nederlands installeren Spotify op hun smartphone, blijkt uit onderzoek van Telecompaper. Cijfers tonen namelijk dat in het tweede kwartaal van 2020, 46 procent van alle Nederlanders met een smartphone hier Spotify op hebben staan. Dat betekent dat bijna de helft van alle Nederlanders Spotify op hun smartphone gebruiken of de streaming muziekdienst in ieder geval op hun smartphone hebben geïnstalleerd. Ter vergelijking: het aantal installaties op smartphones voor muziekservice Deezer is 3 procent en voor Apple Music 5 procent.
Zelfs op iPhones is Spotify groter dan Apple Music
Vooral het grote aantal Spotify gebruikers op iPhones in Nederland is opvallend, aangezien Apple hun eigen streaming muziekdienst heeft: Apple Music. Van alle Nederlanders met een iPhone heeft 59 procent Spotify geïnstalleerd, terwijl het percentage daadwerkelijke Apple Music gebruikers op iPhones in Nederland 13 procent is. Hoewel Apple Music standaard op alle iPhones staat, wordt hier gekeken naar het aantal daadwerkelijke gebruikers.
Vooral onder jongeren populair
Streaming muziekservices zijn vooral onder jongeren populair. Dit valt op, wanneer naar Spotify wordt gekeken: het percentage jongeren van 16 tot 19 jaar met een smartphone waarop Spotify staat is 77 procent. Voor ouderen (65+) is dit 22 procent. Er is dus een duidelijk verschil te zien in het percentage installaties van Spotify tussen leeftijdsgroepen.
Concurrentie van YouTube Music
Dat Google zich focust op de groei van eigen streaming muziekdienst YouTube Music, valt te zien aan de groei. YouTube Music kent namelijk een snelle groei: inmiddels staat het op 11 procent van alle smartphones in Nederland. Naast Spotify, is het dus vooral YouTube Music dat groei kent. De verwachting is dat YouTube Music na verloop van tijd steeds meer zal groeien. Op alle Android smartphones wordt Google Play Music namelijk vervangen door YouTube Music. Verder wordt op YouTube zelf geadverteerd voor YouTube Music. Het is dus duidelijk dat Google met hun eigen streaming muziekdienst een belangrijke concurrent van Spotify wilt zijn.
Streaming muziekdiensten bij alles in 1 pakketten
Door de groei van streaming muziekdiensten zoals Spotify, worden deze steeds meer inbegrepen bij alles in 1 pakketten. Zo werkt KPN samen met Spotify en isT-Mobile partner van Deezer. Dit toont dat streaming services voor muziek stijgen in populariteit en voor providers steeds interessanter worden om mee samen te werken.