Written by Savanna

Triple play pakketten populariteit daling bij consumenten

Telecompaper heeft afgelopen week onderzoek gedaan naar de vraag naar traditionele triple play pakketten onder consumenten. Via het Consumer Insights Panel is gebleken dat de populariteit van dit soort pakketten is afgenomen de afgelopen drie jaar. Hoe dit komt en andere ontwikkelingen bespreken we verder in dit blog.

Afname de afgelopen kwartalen

De afgelopen jaren is er steeds minder vraag naar triple play pakketten. Deze trend ontstond al in het tweede kwartaal van 2017. Ruim 35% van de Nederlandse consumenten gaf aan dat ze het belangrijk vinden dat hun internetprovider triple play pakketten kunnen aanbieden. Het kwartaal daarop vond maar 26% van de Nederlanders de beschikbaarheid van triple play pakketten nog belangrijk.

Afgenomen interesse in Triple Play Pakketten

Triple play pakketten bestaan uit internet, digitale televisie en telefonie via één abonnement bij dezelfde aanbieder. Dit komt met name omdat steeds minder Nederlanders gebruik van maken én geïnteresseerd zijn in vaste telefonie. De marktcijfers liegen er niet om. Tussen het eerste kwartaal van 2018 en het eerste kwartaal van 2019 zijn de actieve triple play pakketten met 250.000 gebruikers naar 2,9 miljoen gedaald.

Betrouwbaarheid belangrijker dan de prijs

Onder de Nederlandse consumenten wordt er meer waarde gehecht aan betrouwbaarheid van hun internetverbinding dan aan de prijs. Meer dan de helft (57%) van de Nederlanders die meededen geeft aan dat betrouwbaarheid de belangrijkste factor is om bij hun huidige provider te blijven. Andere belangrijke factoren zijn prijs en de beschikbaarheid van interactieve TV met afstand.

Andere interessante ontwikkelingen in de Nederlandse markt

Uit dit onderzoek is gebleken dat er een aantal interessante ontwikkelingen plaatsvinden bij Nederlandse consumenten. Zo blijkt er meer behoefte te zijn naar applicaties waarmee er op smartphones en tablets tv gekeken mee kan worden. Daarnaast is er ook meer vraag naar hogere internetsnelheden van meer dan 500mbps. Daar waar er minder vraag is naar openbare WiFi spots. Zo geeft 9% van alle Nederlanders in het tweede kwartaal van 2019 aan dat ze openbare WiFi spots belangrijk vinden tegenover 12% in het tweede kwartaal van 2017.

Geef een reactie

Your email address will not be published. Required fields are marked *