Ziggo en KPN in de strijd om glasvezel!
De campagnes van Ziggo en KPN om klanten te overtuigen voor hen te kiezen gaat gewoon door. Nu bepaalde gebieden van Ziggo worden ge-entert door KPN en daardoor ook weer door andere partijen groeit de concurrentie in deze gebieden op meerdere plekken in Nederland. KPN legt in deze gebieden steeds meer hun glasvezelnetwerken aan en probeert daarmee terreinwinst te boeken als het gaat om glasvezelverbindingen. Beide partijen zullen zich op een slimme of andere manier moeten onderscheiden zodat klanten een keuze kunnen maken voor hun te kiezen. De klant kan zo bepalen wie ze beter vinden en welk aanbod het beste past bij hun persoonlijke situatie.
Wie biedt er meer…
Doordat de verschillen niet zo groot zijn onderling probeert provider Ziggo zich te onderscheiden met het bieden van premium diensten voor hun normale pakketten. Volledig gratis krijgen klanten hiermee bijvoorbeeld de normaal betaalde zender Ziggo Sport en worden er ook regelmatig concerten vanuit de Ziggo Dome uitgezonden. Dit is voor veel abonnees iets wat de doorslag kan geven bij Ziggo te blijven of als zoekende te kiezen voor Ziggo. Daarnaast biedt Ziggo ook hoge internetsnelheden voor zowel consument als zakelijk. KPN brengt hier ook iets tegenin. Met de zender KPN Presenteert kunnen klanten gratis genieten van verschillende interessante documentaires en bieden ze verder de muzikale dienst Spotify aan.
Sneller met glasvezel!
Het is en blijft natuurlijk een feit. Glasvezel heeft hogere snelheden dan kabel en er kunnen hiermee momenteel dan ook snelheden behaald worden tot 500Mbps. In enkele plaatsen (steden) in Nederland zijn zelfs snelheden te behalen van 1Gbps. Ziggo pareert dit door hun klanten persoonlijk duidelijk te maken dat hun abonnementen van 200Mbps meer dan voldoende zijn voor optimaal internetgebruik voor het hele gezin en meer dan wenselijk kijkplezier als het gaat om de tv-zenders.
Gezamenlijke opvattingen
KPN deelt feitelijk de opvatting als het gaat om verhoging in snelheden op de bestaande internetmarkt. Zo heeft KPN hun uitbreidingen op de glasvezelmarkt verminderd en richt het zich ook met name op de bestaande koperdraad verbindingen. Hiermee willen ze klanten hogere snelheden bieden en hun bestaande netwerk optimaliseren. Ziggo doet dit al en biedt al hoge snelheden als het gaat om consumenten en zakelijke abonnementen. Ziggo heeft hier dus een klein stapje voor op KPN maar kan zeker niet berusten op dit niet veel zeggende feitje. KPN komt er in volle vaart aan!