Written by Merel

Nederlanders kijken steeds minder traditionele TV

Het aantal Nederlanders dat naar traditionele TV kijken neemt af. Uit een onderzoek van Telecompaper is gebleken dat het aantal tv-aansluitingen afgelopen kwartaal als negende keer op rij is gedaald. Dit betekent dat er steeds minder mensen voor het standaard tv kijken kiezen. Hier zijn verschillende redenen voor.

Online videodiensten in opkomst

We leven in een maatschappij waar het eerder regel in plaats van uitzondering is geworden dat we alleen willen betalen voor wat we gebruiken en dat we het liefst zo flexibel mogelijk kunnen zijn in het maken van keuzes. Dat geldt ook voor televisie kijken. We hebben er minder zin in om op bepaalde tijden, die de omroep bepaalt, voor de TV te gaan zitten en naar onze favoriete programma’s te gaan kijken. We kijken ze liever wanneer ons dat uitkomt. Hierdoor nemen steeds meer mensen een abonnement op het standaard TV kijken, maar liever op online videodiensten zoals Netflix, Videoland of een premium account bij RTL. Daarnaast is ook bijna ieder programma online terug te kijken en hier wordt veel gebruik van gemaakt.

Tv abonnementen worden duurder

Daarnaast worden TV abonnementen steeds duurder. In een eerder blog hebben we verteld over recente en verwachtte prijsverhogingen van alles in 1 abonnement. Deels komt dit doordat bijna alle providers fiks onderhoud aan het internetnetwerk moeten doen om de capaciteit aan te kunnen. Aan de andere kant worden prijzen voor tv kijken verhoogt, doordat bijvoorbeeld KPN en Ziggo steeds meer eigen content gaat aanbieden, waarvoor uiteindelijk wel betaald zal moeten worden. Denk bijvoorbeeld aan Ziggo Sport.

Trend voornamelijk zichtbaar over jongeren

Het zijn voornamelijk de jongeren die steeds minder naar de traditionele tv blijven kijken, maar wel steeds meer online kijken. Zoals films, series en programma’s terugkijken. Voor de 55 +ers geldt dat zij nog maar mondjesmaat hebben kennisgemaakt met de online videodiensten.17% van degene die aangeven dat zij een abonnement hebben op een video on demand dienst, geeft aan op 3 of meer diensten geabonneerd te zijn. 14% geeft aan op 2 diensten geabonneerd te zijn.

Voor de komende jaren verwachten wij dat deze trend zich blijft doorzetten. Wij krijgen steeds vaker van klanten te horen dat ze een tv-abonnement hebben, maar hier eigenlijk nooit naar kijken doordat er van online videodiensten gebruik wordt gemaakt. Evengoed wordt hier dan fiks voor betaald, wat eigenlijk zonde is. Je bespaart al snel ruim 20 euro per maand. Twijfel jij of je het tv-abonnement misschien de deur uit moet doen? Check dan eens hoe vaak je echt naar de tv kijkt en of je dit zou kunnen vervangen door online tv kijken of terugkijken.

Written by Merel

Tele2 verhoogt prijzen internet abonnementen

Tele2 zal vanaf 1 juli 2017 haar prijzen voor de internet abonnementen verhogen voor bestaande klanten. Hiermee is Tele2 de zesde provider die in het korte tijdsbestek van ongeveer anderhalve maand haar prijzen zal gaan verhogen.

Internet abonnementen Tele2 stijgen in prijs

Nadat afgelopen weken al bekend is geworden dat meerdere providers de prijzen van hun alles in 1 abonnementen laten stijgen voor zowel de huidige als nieuwe klanten, voelt nu ook Tele2 zich genoodzaakt de prijzen te verhogen. Echter in dit geval alleen voor de internetdiensten. Dit zou volgens Tele2 te maken hebben met het onderhoud van het netwerk, wat dit jaar duur uitviel.

Kunnen nu ook Tele2 klanten opnieuw alles in 1 pakketten gaan vergelijken?

Klanten van de andere providers die hun prijzen laten stijgen, zoals Ziggo, KPN, XS4All, Online en Telfort geven hun klanten de kans om over te stappen als zij dat willen. De klanten zijn dus contractvrij. Of dit ook het geval is bij de huidige klanten van Tele2 met een internet abonnement is nog niet bekend. Als dit wel zo blijkt zijn zij vrij in het vergelijken van alles in 1 pakketten om op deze manier een goedkopere of beter passend abonnement te nemen. Tele2 verbreekt het contract namelijk al door de prijzen te verhogen, dus klanten zouden dan niet hoeven blijven.
De prijzen voor televisie van Tele2 en ook de prijzen van alles in 1 pakketten zullen niet worden verhoogd.

Nieuwe prijzen Tele2 internet

Tele2 heeft momenteel twee internet abonnementen.
Het basispakket (Internet Basis) zal met twee euro van €25,- naar €27,- stijgen voor huidige klanten. Internet Extra zal met 1 euro stijgen en wordt daardoor €29,- per maand.
Voor nieuwe klanten worden deze internetabonnement nog iets duurder, namelijk €28,- om €30,-.

Overstappen alles in 1 abonnementen door nieuwe trend

Nu ook Tele2 haar prijzen laat stijgen, wordt het ons duidelijk dat er een trend gaande is in alles in 1 land. Bijna iedere provider verhoogt de prijzen voor het aanbod. Dit geeft klanten wel de kans op overstappen van alles in 1 abonnement. Er zijn nog maar weinig providers die hun prijzen in het eerste halfjaar van 2017 niet hebben verhoogd. Een voorbeeld daarvan is NLE. Dit is een nieuwe prijsvechter in de alles in 1 markt en daarom verwachten wij ook niet dit op korte termijn zal gebeuren. Voor welke provider ga jij in de toekomst? Je hebt nu de kans op over te stappen, dus laat deze kans niet voorbij gaan. Bekijk de vergelijker op de homepage om erachter te komen of er een goedkoper abonnement voor jou is!

Written by Merel

Overstappen alles in 1 abonnement na prijsstijgingen

Afgelopen weken hebben zowel de populairste providers Ziggo en KPN, net als de kleinere providers Telfort, XS4ALL en Online aangekondigd dat zij in juni prijsstijgingen zullen doorvoeren voor het grootste deel van de alles in 1 abonnementen (bij Online de internetabonnementen). Dit geldt voor nieuwe klanten, maar ook voor de huidige klanten. Om jou als klant enigszins tegemoet te komen, geven alle providers je de kans om je abonnement kosteloos te beëindigen en over te stappen naar een andere alles in 1 aanbieder. Dit kan leiden tot de drukste overstapperiode in alles in 1 land tot op heden.

Nederlanders zullen massaal overstappen

Wij van Alles in 1 Check verwachten dat er een massale overstap zal plaatsvinden in de klantengroep van al deze providers. Deze prijsverhoging zal de klanten namelijk wakker schudden en motiveren om zich te verdiepen in de tarieven en te kijken naar de alles in 1 diensten die andere providers aanbieden. Daarnaast hebben klanten nu de mogelijkheid om over te stappen ondanks een eenjarig of tweejarig contract.

Prijsstijgingen bij de providers

De prijzen zullen het hardst stijgen bij de providers XS4All en Online. Hier kunnen de abonnementsprijzen met maximaal €5,- respectievelijk €5,50 per maand stijgen per juni 2017. KPN verhoogt haar prijzen, en de prijzen van dochteronderneming Telfort met maximaal €3,- per maand en Ziggo verhoogt de prijzen van de meeste alles in 1 abonnementen met €2,55.
Deze prijsstijgingen hebben te maken met de exclusieve content die de alles in 1 providers aanbieden. Dit zijn bijvoorbeeld de gratis exclusieve tv-series van KPN, of het gratis Ziggo sport abonnement bij Ziggo. Deze zitten bij het abonnement inbegrepen en worden gecommuniceerd als ‘gratis’ diensten, maar zijn echter wel in de verhoogde prijzen doorberekend.

Zit je aangesloten bij één van deze providers, maar maak je geen gebruik van de exclusieve content? Dan kan overstappen je geld opleveren. Weten wat dit voor jou betekent? Vergelijk alles in 1 abonnementen dan met elkaar.

Overstappen van alles in 1 abonnement? Kijk eens naar NLE, Tele2 of T-mobile

NLE, Tele2 en T-mobile bieden jou als klant geen exclusieve content, maar wel de vaste diensten via een betrouwbaar netwerk tegen een goede prijs waarbij je dus niet betaald voor exclusieve content. Daarnaast stunten deze providers de komende weken met de prijzen. Dit houdt in dat je de eerste paar maanden je abonnement tegen een actieprijs kunt afnemen. Weten wat dit jou kan opleveren? Vergelijk dan de alles in 1 abonnementen op de homepage.

Hoe werkt overstappen na prijsstijging?

Opvallend is dat wanneer je gebruik maakt van de overstapservice van je nieuwe provider, je vaak onterecht wordt geconfronteerd met een afkoopsom voor je oude contract. Dit kun je wel rechtzetten, maar brengt flink wat geregel met zich mee. Daarom adviseren we jou om zelf je abonnement bij je huidige provider op te zeggen.
Bij iedere prijsstijging, hoe klein dan ook, ben je als klant vrij om over te stappen naar een andere provider voor tv, bellen en internet. Hierbij maakt het niet uit of je nog vast zit aan een eenjarig of tweejarig contract. Als je niet overstapt, wordt aangenomen dat je akkoord gaat met de prijsstijging en kun je hier niet meer tegenin gaan.

Written by Merel

KPN verhoogt prijzen alles in 1 diensten

Bij KPN gaan er flink wat dingen veranderen. Naast het feit dat de mobiele abonnementen uitgebreid worden met meer data, zullen ook de vaste diensten anders worden ingevuld. Het betreft hierbij de internet en de alles in 1 diensten. Huidige klanten zullen automatisch een hogere internetsnelheid ontvangen, maar moeten hier ook meer voor gaan betalen. Aan nieuwe klanten biedt KPN vernieuwde abonnementen aan die anders samengesteld zullen worden dan nu.

Wijzigingen huidinge alles in 1 pakketten

Ben je klant bij KPN? Dan gaat het volgende gebeuren met je internet of alles in 1 abonnement:

  • Verhoogde internetsnelheid
  • Hogere kostprijs

Internetsnelheid

Voor de huidige klanten geldt dat de internetsnelheden per 1 juli zullen toenemen. Dit houdt in dat de internet en alles in 1 pakketten met een maximale internetsnelheid van 20 Mbps naar 40 Mbps (uploadsnelheid van 2 Mbps naar 4 Mbps) zullen gaan, een verdubbeling in snelheid dus! Daarnaast gaan de pakketten met een maximale snelheid van 60 Mbps gaan naar 80 Mbps en de uploadsnelheid hiervan van 6 Mbps naar 8 Mbps. Echter zullen niet alle klanten deze verhoogde internetsnelheden merken, omdat dit afhangt van de locatie waar je het internet wilt ontvangen. Internet komt je wijk binnen via een wijkkast. Afhankelijk van welke technologie in de wijkkast wordt gebruikt om het internet door te zenden en afhankelijk van de afstand waarop jij je bevindt ten opzichte van de wijkkast, is de verhoogde internetsnelheid merkbaar. In de meest ongunstige situatie zul je helaas niets merken van de verhoogde snelheid, maar betaal je hier wel voor.

Prijzen

Dit voordeel brengt met zich mee dat klanten van KPN ook meer voor de internet en alles in 1 pakketten moeten gaan betalen. De Internet instap abonnementen gaan van €35,- naar €39,- en de alles in 1 pakketten, waaronder alles in 1 instap en alles in 1 standaard zullen in prijs stijgen. Stoot dit je tegen de borst, omdat er bij KPN dan nog weinig goedkopere opties verkrijgbaar zijn? Kijk dan eens naar andere abonnementen op onze homepage.

Wijziging in de nieuwe abonnementsvormen

KPN haalt alle extra diensten, zoals Spotify en Fox Sports uit haar abonnementen. Deze diensten kun je los bijkopen. Daarnaast gaan KPN nog slechts 1 internetabonnement aanbieden, de rest zullen alles in 1 abonnementen of internet + TV abonnementen worden. Ook komt er een premium alles in 1 abonnement bij waarbij je standaard 2 ontvangers krijgt en een 4K beeldkwaliteit.

Written by Merel

Breedband groeit in Nederland

De Nederlandse breedbandmarkt is het afgelopen jaar weer gegroeid! Niet zo’n klein beetje ook. Met 188.000 nieuwe aansluitingen in 2016 betekent dit een stijging van ruim 2,5% ten opzichte van 2015.

Breedband is een verzamelnaam voor meerdere soorten aansluitingen die ervoor zorgen dat je alle vaste diensten via dezelfde aansluiting kunt ontvangen. Zo zijn glasvezel, kabel en DSL onderdeel van breedband. DSL is de laatste jaren dalende. Dit is een manier om internet te ontvangen via je normale telefoonlijn.

Welke breedbandverbinding is het populairst?

Kabel is momenteel de populairste breedband connectie met bijna 3,5 miljoen aansluitingen in Nederland. Daarentegen groeide glasvezel het afgelopen jaar het hardst met ruim 15 procent. Glasvezel heeft nu ruim een miljoen aansluitingen in Nederland. Het feit dat glasvezel nog zoveel achterloopt op kabel is te wijten aan het feit dat lang niet ieder huishouden in Nederland is aangesloten op dit netwerk. Wij verwachten dat dit de komende jaren wel snel zal toenemen en daarmee zal glasvezel een serieuze concurrent voor de kabel worden. Kabel wordt op dit moment alleen nog gebruik door Ziggo, als grote provider. Daarnaast zijn er nog een aantal kleine/lokale providers die hiervan gebruik maken.

Hoe doen de providers het op de breedbandmarkt?

Ziggo heeft op het moment het grootste marktaandeel in de breedbandmarkt. Namelijk 43,4%. Vlak daarachter komt KPN, waar ook Telfort, XS4ALL en Edutel onder vallen, omdat zij gebruik maken van het KPN netwerk. T-Mobile is een goede derde, maar staat nog wel een stuk achter KPN en Ziggo. T-Mobile heeft de klanten van Vodafone Thuis onlangs in ontvangst mogen nemen, omdat de provider de dienst van Vodafone heeft overgekocht. Wij verwachten dat T-Mobile het komende jaar meer marktaandeel van veroveren, net als de andere kleine speler NLE. NLE is ook in 2016 gestart met de vaste alles in 1 diensten en is een ware prijsvechter in de markt. Met haar flexibiliteit op het betrouwbare netwerk van KPN kan deze provider nog grote stappen gaan zetten.
We houden je op de hoogte.

Written by Merel

Multiplay groeide ook eind vorig jaar

Uit onderzoek is gebleken dat de omzet van multiplay abonnement in het laatste kwartaal van 2016 nogmaals flink gegroeid is. Dat multiplay blijft groeien is duidelijk te zien aan de 6,4 miljoen huishoudens die op dat moment een multiplay aansluiting hadden. De omzet hiervan is 6,5% meer dan het laatste kwartaal van het voorgaande jaar. Ook in de quad play abonnementen is een stijging te zien.

Wat is er zo aantrekkelijk aan multiplay?

Multiplay is een ander woord voor een alles in 1 abonnement. Dit betekent dat je een internet, tv en vaste telefonie abonnement hebt bij dezelfde aanbieder. Dit wordt ook wel triple play genoemd. Het voordeel hiervan is dat je op deze manier vaak goedkoper uit bent, dan wanneer je de vaste diensten van verschillende providers afneemt, omdat je vaak kortingen of extra diensten ontvangt als bedankje. Wanneer je een quad play abonnement dienst afneemt, neem je ook de mobiele diensten van dezelfde provider af. Dit levert vaak nog meer voordeel op.

Quad play zit ook in de lift

Het feit dat quad play ook aanzienlijk groeit, is eigenlijk vrij logisch. We hebben tegenwoordig allemaal een mobiele telefoon en wat is er makkelijker dan dit abonnement af te sluiten bij de provider waar je ook je vaste diensten afsluit? Voorheen was dit niet altijd goedkoper, omdat providers zoals Ziggo, Vodafone en KPN vaak duurder zijn, maar door de kortingen die je tegenwoordig krijgt kan het best een slimme zet zijn.
Uit het onderzoek is dan ook gebleken dat het aantal quad play abonnementen stijgt. Wij verwachten dat deze stijging zich de komende jaar door zal zetten.

Dual play

Dual play abonnement zijn aan het dalen. Dit zijn abonnementen waarbij mensen twee vaste diensten bij dezelfde provider combineren. Denk hierbij bijvoorbeeld aan tv en vaste telefonie. Alhoewel veel mensen geen vaste telefonie meer afnemen, valt deze wel onder de noemer: Alles in 1 abonnement. Je betaalt voor deze eventuele aansluiting niet extra. Betalen voor vaste telefonie doe je pas wanneer je hier ook daadwerkelijk gebruik van maakt. Mensen die dus een alles in 1 abonnement hebben, vallen onder multiplay of in het geval dat zij ook een mobiel abonnement bij dezelfde provider hebben afgesloten onder quad play.

De grootste multiplay provider is Ziggo

Ziggo is op dit moment de grootste multiplay provider met 47,9% aandeel in de markt. Op de markt van quad play is dat KPN. Nu Ziggo sinds december gefuseerd is met Vodafone, staat het bedrijf veel sterker op de quad play markt. Wij verwachten dan ook dat VodafoneZiggo in de achtervolging gaat op KPN op deze markt.

Written by Merel

Belangrijke factoren bij keuze alles in 1 pakket

Er is onlangs weer een onderzoek gedaan naar welke factoren mensen het meest belangrijk vinden bij het kiezen van een passend alles in 1 pakket. Ten opzichte van het voorgaande jaar zien we hier veranderingen in, waar we natuurlijk komend jaar op zullen inspringen om de consument zo goed mogelijk te adviseren. We bespreken hieronder de resultaten van het onderzoek.

Belangrijke zaken bij het kiezen van een alles in 1 pakket

Uit het onderzoek is gebleken dat nog steeds de kosten van een alles in 1 pakket het meest bepalend zijn bij de keuze. Mensen kiezen het liefst zo veel mogelijk waar voor hun geld. Zij hoeven niet perse te kiezen voor het allergoedkoopste abonnement, maar als het iets duurder is moet het aanbod dan ook groter zijn. Bij TV laat de consument vooral zaken zoals het aantal zenders en beeldkwaliteit meetellen in de keuze. Ziggo en KPN spelen hier slim op in door unieke content te bieden. Ziggo biedt bijvoorbeeld Ziggo Sport en heeft de rechten van HBO gekocht, daarnaast biedt KPN hun klanten unieke TV-series aan die de provider zelf heeft ontwikkeld. Wij verwachten dat T-Mobile in de toekomst ook met unieke content gaat komen, maar dit zal nog even op zich laten wachten.
Daarnaast laat de consument ook steeds vaker het internetaanbod zwaarder meewegen ten opzichte van het tv aanbod en vaste telefonie. Daarin zijn voornamelijk de snelheid en betrouwbaarheid van het internet netwerk belangrijk.
De belangrijke punten op een rijtje:

  1. De kosten van het triple play abonnement
  2. Het TV aanbod: Zenders en beeldkwaliteit
  3. Het internetaanbod: De snelheid en betrouwbaarheid

Mond-op-mond reclame speelt een grote rol

Consumenten hechten meer waarde aan het oordeel en advies van familie of vrienden, dan dat zij gevoelig zijn voor de reclamepraatjes van de aanbieders. Ook onafhankelijke partijen die advies geven over alles in 1 pakketten worden serieus genomen.
Er wordt nog steeds vrij veel overgestapt naar een aantrekkelijkere provider. Zoals hierboven ook gezegd is, laat dit zien dat mensen graag waar voor hun geld willen. Niet alleen de kosten voor een alles in 1 abonnement zijn belangrijk, maar ook net zo veel het aanbod en de service van de provider.

Wat vind jij het meest belangrijk bij de keuze voor een alles in 1 abonnement? Laat het ons weten middels een reactie!

Written by Merel

VodafoneZiggo geeft klanten extra voordeel!

VodafoneZiggo is in december 2016 ontstaan, toen Vodafone en Ziggo fuseerden. Ziggo is van oorsprong een alles in 1 aanbieder voor tv, internet en vast bellen en Vodafone is van oorsprong een mobiele telefonie provider. De fusie maakt deze providers samen een sterke aanbieder van quad play. Klanten die zowel een vaste aansluiting hebben bij Ziggo, als een mobiel abonnement bij Vodafone krijgen extra korting. Ook wel combivoordeel genoemd. Dit voordeel is voor de klanten vanaf 3 april beschikbaar en wordt automatisch in werking gesteld.

Alles in 1 combivoordeel

De provider noemt deze actie: ‘Non-stop’ gratis extra’s, wat zeer aantrekkelijk in ieders oren klinkt. Dat moet ook wel, want de provider heeft de strijd op concurrent KPN geopend, die deze vorm van combivoordeel al langer aan haar klanten aanbiedt. Eerder kon Ziggo deze concurrentiestrijd niet met gelijke waarde aangaan, omdat het mobiele aanbod van de provider niet goed van de grond kwam. Nu dat via Vodafone ingevuld wordt, is deze positie een stuk sterker.

Wat houdt dit voordeel in?

Wellicht de allerbelangrijkste vraag voor jou als klant: Wat houdt dit voordeel voor mij in? Het voordeel dat je krijgt wanneer je afnemers bent van zowel een mobiel als een vast abonnement, is:

  1. De mobiele databundel wordt kosteloos verdubbeld
  2. Een gratis extra TV pakket, met de keuze uit: Sport, kids of films & series.
  3. Gratis beveiligingspakket Safe Online XL

Geldt deze korting ook voor jou?

Deze korting geldt voor alle klanten van VodafoneZiggo. Je moet echter wel een Vodafone Scherp, Smart, Start, Red of black abonnement hebben (dit zijn alle mogelijke abonnementen). Dit voordeel gaat dus niet op wanneer je een Vodafone prepaid simkaart hebt. Daarnaast moet je bij Ziggo zowel een TV als internetaansluiting afnemen om in aanmerking te komen voor het voordeel. Dit komt overeen met de pakketten: Connect Start, Complete, Max en Play Start, Complete en Max.

Wat staat ons nog meer te wachten?

VodafoneZiggo laat weten het hier niet bij te laten zitten. De provider is hard bezig om de klanten in de toekomst een nog beter aanbod te kunnen bieden. Deze zal bestaan uit nieuwe producten en diensten die de kwaliteiten van beide providers optimaal samenbrengen. Wij zijn in elk geval erg benieuwd!

Wil jij ook in aanmerking komen voor dit combivoordeel? Het kan namelijk goedkoper zijn dan wanneer je je mobiele en vaste abonnementen bij verschillende aanbieders afneemt. Om te kijken wat voor jou het goedkoopst is, adviseren wij je om je alles in 1 abonnement eens te vergelijken met dit aanbod van VodafoneZiggo. Wellicht kom je goedkoper uit en dan kun je dit abonnement binnen een paar minuten afsluiten om ook van dit voordeel te kunnen genieten.

Written by Merel

Onderzoek naar alles in 1 abonnementen

Het ACM (Autoriteit Consument en Markt) is momenteel bezig met een onderzoek naar de risico’s die zich kunnen voordoen voor de aanbieders van alles in 1 abonnementen in ons land. Bij dit onderzoek zal het ACM onderscheid maken tussen triple play en quad play alles in 1 abonnementen.

ACM gaat dit onderzoek doen, omdat zij de risico’s voor de providers wilt belichten die zich wellicht kunnen voordoen op de alles in 1 markt. Alles in 1 abonnementen zijn abonnementen waarin bellen, televisie en internet worden gecombineerd. Dit kan via het vaste netwerk, dan heet het triple play, maar het kan ook een samenwerking zijn tussen het vaste én mobiele netwerk. In dit geval wordt er naast vast bellen ook mobiel bellen aangeboden en wordt dit quad play genoemd. Providers die deze laatste aanbieden zijn VodafoneZiggo en KPN. Ook Tele2 en T-Mobile bieden zo’n alles in 1 abonnement aan, maar maken hierbij gebruik van het vaste netwerk van KPN.

Het onderzoek

Het ACM doet dit onderzoek, zodat de consument ook in de toekomst in de vraag naar alles in 1 abonnementen voorzien kan worden, zonder dat een bepaalde provider een monopolie creëert waar de consument wellicht onder kan lijden. Het ACM is toezichthouder op de telecommarkt en wilt de risico’s voor de markt daarom graag in kaart brengen.
Tot op heden lijken de risico’s beperkt, omdat het aanbod bij de providers vrijwel hetzelfde is. Je kunt namelijk bij iedere provider gebruik maken van internet en dezelfde TV zenders bekijken. Het verschil tussen de providers ligt hem dan alleen in de prijs voor de abonnementen. Toch is er vraag naar extra onderzoek, omdat providers zich steeds vaker willen onderscheiden van de concurrent door extra diensten aan te bieden.

Extra diensten van alles in 1 aanbieders

Op het gebied van de extra diensten die bepaalde aanbieders aanbieden, zal nog verder onderzoek gedaan worden naar de risico’s. Met extra diensten worden de extra’s bedoeld, die je gratis ontvangt bij een abonnement bij een bepaalde provider. Zo krijg je bij Ziggo bijvoorbeeld gratis beschikking over Ziggo sport, bij T-Mobile Thuis gratis beschikking over Fox Sports en KPN biedt voor haar klanten exclusieve series via KPN Presenteert. De providers concurreren via deze gratis, extra diensten met elkaar omdat dit voor een consument de doorslag kan geven. Dit kan volgens het ACM voor een verstoring op de quad en triple play markt zorgen, waardoor het nader onderzocht gaat worden.

Written by Merel

Breedband internet vergelijken

Ben je op zoek naar snel internet? Er zijn verschillende manieren om een snelle internetverbinding tot stand te brengen via breedband internet. Het is afhankelijk van jouw situatie welke verbinding het beste is. Om hierachter te komen zul je het breedband internet moeten vergelijken. Via breedband kun je ook telefonie en tv ontvangen. Dit kun je eventueel meenemen in je keuze. Wij hebben alvast een beginnetje voor je gemaakt.

Wat is breedband internet?

Breedband internet is een verzamelnaam voor alle internetverbindingen die via een kabel of netwerk het huis bereiken. Breedband internet betekent een snelle verbinding met het netwerk. Er zijn vijf verschillende manieren van breedband internet, dit zijn:

  • ADSL – De ouderwetse inbelverbinding
  • Kabel – Dit komt binnen via de COAX-kabel
  • Glasvezel – Staat bekend om het snelste internet
  • Satelliet internet
  • Mobiele netwerken – Wordt voornamelijk gebruikt via de smartphone

Wil je snel en goedkoop internet? Kies dan voor kabel of glasvezel. Glasvezel internet is in theorie het snelste breedband internet (100 m/bit per seconde). Daar staat het om bekend. Toch werkt dit in de praktijk niet zo. Het is namelijk afhankelijk van waar je woont. De locatie bepaald ten eerste of jij wel op het glasvezel netwerk bent aangesloten en daarnaast speelt je locatie de grootste rol bij de internetsnelheid die je in huis kunt bereiken. In sommige gevallen is in de praktijk kabelinternet sneller of net zo snel. Ook in theorie wijkt de snelheid van kabel internet niet veel af van glasvezel internet. Beiden zijn het meest populair in Nederland.
In de tijd dat we massaal kennis maakten met het internet werd er voornamelijk gebruik gemaakt van de ADSL-verbinding, maar die wordt nu toch wel als ouderwets gezien. Satelliet internet wordt voornamelijk gebruikt in dunbevolkte gebieden waar een andere vorm van breedband internet niet mogelijk is. Dit behoeft echter niet de voorkeur want het is vrij traag en erg duur in vergelijking met mobiel internet. Ook dit kan gebruikt worden in deze dunbevolkte gebieden en krijgt daarom onze voorkeur! Wanneer je in een gebied woont waar je ook kabel of glasvezel kunt ontvangen, zul je hiervoor moeten gaan. Mobiel internet is namelijk ook niet snel bij intensief gebruik. Het is meer geschikt en ook ontwikkeld voor het gebruik via de smartphone.

Hoe vergelijk je breedband internet?

Om breedband internet te vergelijken, doorloop je onderstaande stappen:

  • 1. Doe de postcodecheck in onze internet vergelijker. Op deze manier kom je erachter welke verbindingen jij op jouw adres kunt ontvangen. Vervolgens kun je een keuze maken van welk soort breedband internet je gebruik wilt maken. Wij adviseren kabel of glasvezel indien mogelijk.
  • 2. De postcodecheck vertelt je ook wat de maximale snelheid op jouw adres is. Vervolgens aan jou de keuze of je de maximale snelheid wilt ontvangen, of dat je genoeg hebt aan een lagere snelheid. Dit is namelijk goedkoper. Vul je voorkeur ook in de vergelijker in.
  • 3. Wil je ook bellen of tv kijken via de breedband aanbieder? Dat is ook mogelijk. Vul deze voorkeuren ook in in de vergelijker
  • 4. Vervolgens rollen er abonnementen uit die aan jouw wensen voldoen. Hier kun je nu een keuze uit maken

Welke provider biedt het beste breedband internet?

In 2016 is NLE als beste breedband internet provider uit de bus gekomen. Deze provider bestaat ook eigenlijk pas sinds 2016 en verzorgt dus direct het beste internet tegen een zeer goedkope prijs. Je kunt namelijk al internetten voor € 29,95 per maand met een internetsnelheid van 50 Mbit per seconde. NLE biedt ook alles in 1 pakketten aan en maakt hiervoor gebruik van het kabel- en glasvezelnetwerk van KPN.

1 2 3 7