Written by Mo Maghsoudi

KPN wilt af van dochterondernemingen

Als we het laatste nieuwsbericht “KPN schrapt dochterondernemingen” van SimOnlyCheck moeten geloven, is het de bedoeling dat telecomgigant KPN alle dochterondernemingen (XS4ALL, Telfort en Yes Telecom) wilt schrappen. Ze zijn van plan om alle drie de merken onder het moederbedrijf te schuiven. We gaan ervan uit dat deze maatregel gevolgen met zich meebrengt. In onze blog zetten we alle ontwikkelingen op een rijtje en behandelen we de gevolgen. Met name over de alles-in-1 markt. Ben je benieuwd? Lees dan verder!

Er schuilt een strategie achter!

De eerste vraag die bij ons opkomt is: waarom? Waarom zou KPN met deze maatregel komen? In een interview met de woordvoerder van KPN wordt al snel duidelijk waarom ze dit hebben besloten. Jean-Pascal van Overbeke, Hoofd Consumentenmarkt van KPN, geeft namelijk aan dat hier een strategie achter schuilt. KPN heeft één doel: de beste provider van Nederland worden. Ze streven ernaar om elk klantsegment te kunnen bedienen: het lage-, midden- en hoge segment. Dat is op dit moment moeilijk, omdat KPN vooral bekend staat als een kwalitatieve provider en relatief duur is. Door alle dochterondernemingen te schrappen kunnen ze hier verandering in brengen.

Door alle dochterondernemingen op te zeggen, kan KPN alle sterke eigenschappen overnemen. Elke dochteronderneming heeft namelijk een sterke eigenschap waarin ze uitblinken. Laten we XS4ALL als voorbeeld nemen. Zo heeft XS4ALL de hoogst gewaardeerde klantenservice van Nederland. Dit is een aantrekkelijk titel die KPN goed kan gebruiken.

Het zorgt daarnaast voor kostenbesparing. Volgens Jean kan KPN hiermee kosten besparen en efficiënter te werk gaan. De kans is aanwezig dat dit resulteert in goedkopere consumentenprijzen.

Gevolgen voor XS4ALL klanten?

Heeft de maatregel nadelige gevolgen voor de alles-in-1 markt? Volgens Jean niet. Consumenten zullen niets merken van deze maatregel. De grootste verandering is dat de naam van XS4ALL verdwijnt en alle alles-in-1 pakketten onder de naam van KPN komen te staan. Wat de prijzen en aanbod betreft, zal er vrij weinig veranderen.

Maar hoe gaat dit in zijn werking? XS4ALL biedt toch hele andere pakketten aan? Dat is zeker waar. De doelgroep van KPN en XS4ALL verschillend licht. Waar KPN zich voornamelijk richt op het hoge segment, richt XS4ALL zich met name op het midden segment. De alles-in-1 pakketten die XS4ALL komen onder het assortiment van KPN te staan. Dit heeft als gevolg dat KPN zich op het middensegment kan richten.

Geef een reactie

Your email address will not be published. Required fields are marked *