Written by Merel

Nederlanders kijken steeds minder traditionele TV

Het aantal Nederlanders dat naar traditionele TV kijken neemt af. Uit een onderzoek van Telecompaper is gebleken dat het aantal tv-aansluitingen afgelopen kwartaal als negende keer op rij is gedaald. Dit betekent dat er steeds minder mensen voor het standaard tv kijken kiezen. Hier zijn verschillende redenen voor.

Online videodiensten in opkomst

We leven in een maatschappij waar het eerder regel in plaats van uitzondering is geworden dat we alleen willen betalen voor wat we gebruiken en dat we het liefst zo flexibel mogelijk kunnen zijn in het maken van keuzes. Dat geldt ook voor televisie kijken. We hebben er minder zin in om op bepaalde tijden, die de omroep bepaalt, voor de TV te gaan zitten en naar onze favoriete programma’s te gaan kijken. We kijken ze liever wanneer ons dat uitkomt. Hierdoor nemen steeds meer mensen een abonnement op het standaard TV kijken, maar liever op online videodiensten zoals Netflix, Videoland of een premium account bij RTL. Daarnaast is ook bijna ieder programma online terug te kijken en hier wordt veel gebruik van gemaakt.

Tv abonnementen worden duurder

Daarnaast worden TV abonnementen steeds duurder. In een eerder blog hebben we verteld over recente en verwachtte prijsverhogingen van alles in 1 abonnement. Deels komt dit doordat bijna alle providers fiks onderhoud aan het internetnetwerk moeten doen om de capaciteit aan te kunnen. Aan de andere kant worden prijzen voor tv kijken verhoogt, doordat bijvoorbeeld KPN en Ziggo steeds meer eigen content gaat aanbieden, waarvoor uiteindelijk wel betaald zal moeten worden. Denk bijvoorbeeld aan Ziggo Sport.

Trend voornamelijk zichtbaar over jongeren

Het zijn voornamelijk de jongeren die steeds minder naar de traditionele tv blijven kijken, maar wel steeds meer online kijken. Zoals films, series en programma’s terugkijken. Voor de 55 +ers geldt dat zij nog maar mondjesmaat hebben kennisgemaakt met de online videodiensten.17% van degene die aangeven dat zij een abonnement hebben op een video on demand dienst, geeft aan op 3 of meer diensten geabonneerd te zijn. 14% geeft aan op 2 diensten geabonneerd te zijn.

Voor de komende jaren verwachten wij dat deze trend zich blijft doorzetten. Wij krijgen steeds vaker van klanten te horen dat ze een tv-abonnement hebben, maar hier eigenlijk nooit naar kijken doordat er van online videodiensten gebruik wordt gemaakt. Evengoed wordt hier dan fiks voor betaald, wat eigenlijk zonde is. Je bespaart al snel ruim 20 euro per maand. Twijfel jij of je het tv-abonnement misschien de deur uit moet doen? Check dan eens hoe vaak je echt naar de tv kijkt en of je dit zou kunnen vervangen door online tv kijken of terugkijken.

Geef een reactie

Your email address will not be published. Required fields are marked *