Written by Merel

Onderzoek naar alles in 1 abonnementen

Het ACM (Autoriteit Consument en Markt) is momenteel bezig met een onderzoek naar de risico’s die zich kunnen voordoen voor de aanbieders van alles in 1 abonnementen in ons land. Bij dit onderzoek zal het ACM onderscheid maken tussen triple play en quad play alles in 1 abonnementen.

ACM gaat dit onderzoek doen, omdat zij de risico’s voor de providers wilt belichten die zich wellicht kunnen voordoen op de alles in 1 markt. Alles in 1 abonnementen zijn abonnementen waarin bellen, televisie en internet worden gecombineerd. Dit kan via het vaste netwerk, dan heet het triple play, maar het kan ook een samenwerking zijn tussen het vaste én mobiele netwerk. In dit geval wordt er naast vast bellen ook mobiel bellen aangeboden en wordt dit quad play genoemd. Providers die deze laatste aanbieden zijn VodafoneZiggo en KPN. Ook Tele2 en T-Mobile bieden zo’n alles in 1 abonnement aan, maar maken hierbij gebruik van het vaste netwerk van KPN.

Het onderzoek

Het ACM doet dit onderzoek, zodat de consument ook in de toekomst in de vraag naar alles in 1 abonnementen voorzien kan worden, zonder dat een bepaalde provider een monopolie creëert waar de consument wellicht onder kan lijden. Het ACM is toezichthouder op de telecommarkt en wilt de risico’s voor de markt daarom graag in kaart brengen.
Tot op heden lijken de risico’s beperkt, omdat het aanbod bij de providers vrijwel hetzelfde is. Je kunt namelijk bij iedere provider gebruik maken van internet en dezelfde TV zenders bekijken. Het verschil tussen de providers ligt hem dan alleen in de prijs voor de abonnementen. Toch is er vraag naar extra onderzoek, omdat providers zich steeds vaker willen onderscheiden van de concurrent door extra diensten aan te bieden.

Extra diensten van alles in 1 aanbieders

Op het gebied van de extra diensten die bepaalde aanbieders aanbieden, zal nog verder onderzoek gedaan worden naar de risico’s. Met extra diensten worden de extra’s bedoeld, die je gratis ontvangt bij een abonnement bij een bepaalde provider. Zo krijg je bij Ziggo bijvoorbeeld gratis beschikking over Ziggo sport, bij T-Mobile Thuis gratis beschikking over Fox Sports en KPN biedt voor haar klanten exclusieve series via KPN Presenteert. De providers concurreren via deze gratis, extra diensten met elkaar omdat dit voor een consument de doorslag kan geven. Dit kan volgens het ACM voor een verstoring op de quad en triple play markt zorgen, waardoor het nader onderzocht gaat worden.

Geef een reactie

Your email address will not be published. Required fields are marked *