Written by Donat

Schermtijd televisie in Nederland stijgt

We besteden door de lockdowns meer tijd in eigen huis. Bioscopen, winkel en horeca zijn allemaal gesloten en veel Nederlanders werken nog steeds vanuit huis. Door de lockdowns is de scher,tijd van Video-on-Demand (VOD) ook flink gestegen. Lees hier het laatste nieuws omtrent het televisiegedrag door Nederlanders.

Aantal kijkminuten neemt toe, VOD neemt de leiding

In december is er een duidelijke groei (13%) te zien in het gebruik van de huiskamer televisie. Live lineair tv kijken liet een groei zien, maar vooral uitgesteld live lineair tv kijken en on-demand nam toe. Kort gezegd omvat VOD films, tv-series en tv-uitzendingen wat consumenten kunnen bekijken wanneer het hen uitkomt. Dit blijkt uit onderzoek van Stichting Kijk Onderzoek (SKO). Hoewel live lineair tv het meest gebruikt wordt, worden streamingdiensten, zoals Netflix, Prime en Videoland steeds populairder.

Het gemiddeld aantal kijkminuten van Nederlanders is door de lockdown gestegen met 14% ten opzichte van een jaar eerder. Dit komt neer op 238 minuten per dag, bijna vier uur. In juli 2020 was de kijktijd van tv het laagst, namelijk 173 minuten. Elke maand was er kleine stijging te zien waarbij december de hoogste groei liet zien. Deze groei is te verklaren door wederom een nieuwe lockdown die begin december werd ingevoerd om het aantal corona gevallen in te dammen.

Hoe lang is deze groei al te zien?

Het live lineair tv kijken door Nederlandse huishoudens is gemiddeld 182 minuten per dag in december. Een record ten opzichte van andere recente jaren. De rest van de kijktijd wordt gespendeerd aan hoofdzakelijk VOD, 55 kijkminuten per dag. Een stijging van 31 procent ten opzichte van de vorige jaren. Er is een lineaire groei in de afgelopen paar jaar te zien in het aantal kijkminuten per dag.

De toekomst van tv kijken

Of we vanaf nu ieder jaar zulke stijgingen gaan zien, is nog maar de vraag. De situatie met COVID-19 is hiervoor een belangrijke factor.

Indien de lockdowns blijven voortzetten, is de kans dat het aantal kijkminuten toeneemt groter dan wanneer Nederlanders weer op kantoor kunnen werken en meer buitenshuis kunnen doen. In februari 2020 bleek uit onderzoek namelijk nog dat TV kijken in Nederland minder populair was. De toekomst is dus nog niet helemaal duidelijk, maar voor nu blijkt dat men vaker voor de televisie zit.

Geef een reactie

Your email address will not be published. Required fields are marked *